یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

بیشتر ما تنها استفاده‌ای که از چراغ قوه می‌کنیم هنگام قطع برق است و همیشه پیش خود فکر کرده‌ایم که هنگام قطع برق با ۲عدد شمع یا روشن‌کردن روشنایی‌هایی که با گاز شهری کار می‌کنند، کارمان راه می‌افتد اما هنگامی که قصد سفر، اردو یا رفتن به دل طبیعت را دارید و می‌خواهید به‌مدت چندروز در شرایطی زندگی کنید که برق شهری در دسترس نیست یا در کوهنوردی و صعودهای چندروزه، همراه داشتن چراغ‌قوه مورد نیاز خواهد بود.

چراغ قوه

 علاوه بر اين، چراغ‌قوه از آن دسته از ابزار يا وسايلي است كه نياز به آن در منزل و يا محل كار احساس مي‌شود. امروزه چراغ‌قوه‌ها با توجه به كارايي به انواع مختلفي تقسيم مي‌شوند. در خانه‌ها معمولا از چراغ‌قوه‌هاي دستي استفاده مي‌شود و معدن‌كاران از چراغ‌هاي «هدلامپ» كه روي پيشاني بسته مي‌شود استفاده مي‌كنند. بنابراين با خريد يك چراغ‌قوه مناسب لازم نيست هنگام قطع برق و تاريكي فرياد بزنيد: «مشعل بياوريد، مشعل!»

  • در ماشين!

گاهي پيش آمده كه هنگام شب مجبور شده‌ايد كاپوت ماشين را بالا بزنيد و وضعيت موتور را بررسي كنيد. براي همين كار بهتر است هميشه يك چراغ‌قوه داخل داشبورد ماشين‌تان داشته باشيد. چراغ‌قوه‌هاي معروف به چراغ‌‌قوه پليس براي اين كار بسيار مناسب است. اين چراغ‌ قوه‌ها بسيار بادوام هستند. بدنه اكثر آنها ضد‌ضربه و ضد‌آب است و به وسيله دكمه‌اي كه روي آن قرار دارد مي‌توانيد نور آن را به سه حالت ضعيف، متوسط و قوي تنظيم كنيد. اين چراغ‌‌قوه‌ها برد 5متري دارند و از باتري قلمي و نيم‌قلمي تغذيه مي‌كنند. قيمت اين نوع چراغ‌قوه بسته به جنس و اندازه آن از 15هزار تومان شروع

  • در چادر‌مسافرتي

زمان جمع‌كردن وسايل سفر، بايد به اين نكته توجه كنيد كه هر چه وسايلي كه برمي‌داريد كوچك‌تر باشند، فضاي بيشتري براي برداشتن وسايل مورد نياز در اختيار داريد. اگر مي‌خواهيد براي داخل چادر مسافرتي چراغ‌قوه خريداري كنيد، انتخاب‌تان هر قدر كوچك‌تر و جمع و جورتر باشد بهتر است. البته به اندازه چادر سفري شما هم بستگي دارد. سبك بودن هم يكي از گزينه‌هاي مهم اين نوع چرا‌غ‌هاست. بدنه آن اگر از جنس پلاستيك فشرده يا آلومينيوم باشد بهتر است. اين نوع چراغ‌ها جهت آويزان كردن از سقف چادر مناسب است و فقط فضاي داخل چادر را روشن خواهند كرد. اما اگر اهل شب نشيني در بيرون از چادر و استفاده از هواي آزاد هستيد مي‌توانيد از چراغ‌هاي دستي بزرگ استفاده كنيد. اين چراغ‌هاي دستي داراي يك نوع لامپ ال‌اي‌دي بزرگ هستند كه نور بسيار زيادي هم دارند. جالب است بدانيد اين نوع چراغ‌ها تا برد 7متر را روشن مي‌كنند. بيشتر اين نوع چراغ‌ها حالت كشويي دارند و به راحتي جمع‌و‌جور مي‌شوند. وزن چراغ‌هاي آويز كوچك از 96گرم و وزن چراغ‌هاي دستي بزرگ تا 2كيلوگرم است. قيمت آويزي‌هاي كوچك از 15هزار تومان و دستي‌هاي بزرگ از 135هزار تومان شروع مي‌شود.

  • در طبيعت

اگر جزو آن دسته از افرادي نيستيد كه كل زمان گردش را به يك جا نشستن مي‌گذرانند و براي گشت زدن در طبيعت شب و روز برايتان مهم نيست يا اگر كشاورز هستيد و هنگام شب بايد دور باغتان دوري بزنيد، يك چراغ‌‌قوه قابل‌حمل كه برد زيادي هم داشته باشد نياز داريد. چراغ‌هاي فانوسي براي اين كار بسيار مناسبند. اين نوع چراغ‌ها از 2منبع باتري داخلي و باتري خارجي استفاده مي‌كنند. بدنه بسيار محكمي دارند و در برابر ضربه بسيار مقاوم هستند. همچنين بدنه آنها به شكلي طراحي شده است تا درصورت بارش باران با جلوگيري از نفوذ آب به بخش داخلي، شما هيچ نگراني‌اي از جهت خراب‌شدن چراغ خود نداشته باشيد. كوچك هستند اما نور خوبي دارند وزن‌شان هم سبك است تا هنگام استفاده براي حمل آن به زحمت نيفتيد. قيمت‌شان هم از 69هزار‌تومان شروع مي‌شود.

  • در خانه

بسياري از مواقع پيش مي‌آيد كه در خانه با قطع شدن برق، نياز به وسيله مناسبي براي روشن‌كردن محيط اطرافمان داريم. حالا با توجه به مساحت خانه‌تان و اينكه بخواهيد كدام قسمت خانه‌تان را روشن كنيد مي‌توانيد اندازه‌ چراغ قوه را انتخاب كنيد. البته گاهي هم پيش آمده كه مهمان داشته‌ايد و جريان برق قطع شده و نياز داشته‌ايد كل خانه‌تان روشن باشد. براي روشن كردن آشپزخانه بهتر است از چراغ قوه‌هايي استفاده كنيد كه آهن‌ربا داشته باشند. با توجه به وسايل فلزي‌اي كه در آشپزخانه وجود دارد استفاده از اين نوع چراغ‌قوه راحت‌تر است. براي روشن كردن بخش عظيمي از خانه بهتر است از چراغ‌هاي بزرگ ايستاده يا ديواري استفاده كنيد. اين نوع چراغ‌ها بايد حدود 20ساعت متصل به برق شهري باشند تا كاملا شارژ شوند. البته اگر زمان قطع برق، طولاني و شارژ چراغ‌تان تمام شد با 8عدد باتري مي‌توانيد روشنايي را به خانه‌تان، برگردانيد. ميزان نوردهي اين نوع چراغ‌ها در حالت نور قوي 2ساعت و در حالت نور ضعيف 8ساعت است. قيمت چراغ‌هاي ايستاده و ديواري از 50هزار تومان شروع مي‌شود. يادتان باشد چراغ‌هاي ايستاده حتما بايد پايه‌ نگهدارنده داشته باشند؛ چون كه وزني حدود يك كيلو و نيم دارد.

  • در همه جا!

چراغ‌هاي دستبندي مناسب براي بستن به‌عنوان بازوبند هستند. اين نوع چراغ‌قوه از 2عدد باتري داخلي از نوع ساعتي استفاده مي‌كنند و قابليت نوردهي تا 4ساعت به‌صورت مداوم با نور سفيد و 7 الي 10ساعت با نورهاي ديگر را دارند. نوع ديگري از چراغ‌هاي پوشيدني به‌صورت كلاه‌هاي بافتني و مناسب براي كوهنوردان‌ هستند. اين كلاه داراي پارچه‌اي مرغوب از جنس پلي‌استر و اكريليك است. چراغ‌قوه‌اي كه روي قسمت پيشاني آن قرار گرفته، شارژي است و قابليت نوردهي به‌مدت 4ساعت را دارد. گاهي هم شرايط ايجاب مي‌كند در مكا‌ن‌هايي قرار بگيريم كه نور كافي ندارند و از طرف ديگر قادر نيستيم كه با يك دست چراغ را نگه داريم و با دست ديگر كارمان را انجام دهيم؛ مثل تعمير زير ماشين يا غار نوردي و موقعيت‌هاي اين چنيني. در اين مواقع، چراغ پيشاني به كمكتان خواهد آمد. اين چراغ‌ها برد بسيار بالايي دارند و بسيار سبك هستند. لامپ آن از نوع ال‌اي‌دي و بسيار مقاوم و قابل‌تنظيم است. قيمت چراغ‌هاي دستبندي از 61هزار تومان، كلاه‌هاي چراغ‌دار از 70هزار تومان و چراغ پيشاني از 19هزار تومان شروع مي‌شود.

  • در شرايط اضطراري

يك نوع چراغ بسيار كاربردي در ابعاد بسيار كوچك وجود دارد كه روي اين چراغ كارابيني (گيره) تعبيه شده تا بتوانيد آن را به كيف يا كوله‌پشتي يا حتي كليدهاي خود وصل كنيد. اين چراغ قابليت زيادي در روشن‌كردن محيط اطرافتان ندارد اما مي‌تواند به شما كمك كند تا به وسيله روشن و خاموش كردن نور آن براي كساني كه در شرايط ناگوار و دشوار به‌دنبال شما مي‌گردند، پيغام اضطراري بفرستيد تا محل شما را تشخيص دهند. اين چراغ ضد‌آب است و اطرافيان از فاصله 9متري هم مي‌توانند نور آن را ببينند. قيمت‌شان هم از 55هزار تومان شروع مي‌شود.

  • سؤال‌هايي براي روشن شدن

قبل از هر انتخابي بايد به اين سؤال‌ها در مورد گزينه انتخابي فكر كرده باشيد و براي آنها پاسخ مشخص شده باشد.
منبع تغذيه چراغ‌قوه انتخابي‌تان چيست؟ شارژي است يا فقط از باتري استفاده مي‌كند؟ البته نوعي از چراغ‌قوه‌ها هم هستند كه از هر 2 منبع تغذيه مي‌كنند. هنگام خريد به اين مورد كه چراغ مورد‌نظرتان حالت هشدار اتمام شارژ را دارد يا نه توجه كنيد.
مدت نوردهي آن در حالت نور قوي و نور ضعيف چقدر است و برد آن تا چه اندازه است؟
نوع نور چراغ از چه نوع است؟ مهتابي است يا آفتابي ؟
تعداد لامپ‌هاي استفاده شده در اين وسيله چه تعدادي است؟ طبيعتا هر چقدر تعداد لامپ‌ها بيشتر باشد چراغ قوه نور بيشتري را در اختيار شما قرار مي‌دهد.
جنس بدنه‌ چراغ‌قوه يكي از مهم‌ترين گزينه‌هاي انتخاب است. اينكه بدنه‌ آن از چه نوع ماده‌اي باشد و قابليت ضد‌آب و ضد‌ضربه را دارد يا نه؟ خيلي مهم است. وزن و ابعاد چراغ قوه هم يكي از گزينه‌هاي بسيار مهم است.

کد خبر 340977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha